Prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

* 1952

Profesor pedagogiky na Fakultě humanitních studií Univerzity Pardubice, zaměřen na rozvoj alternativních a netradičních forem vzdělávání a výchovy. Široká mezinárodní spolupráce, člen řady nevládních a neziskových organizací (předseda občanského sdružení Přátelé angažovaného učení - PAU), mezi jeho zájmy patří především horská turistika, botanika a česká vlastivěda.


K pojetí kvality ve vzdělávání z hlediska celostního přístupu

Výchova a vzdělávání se postupující institucionalizací od 19. století stále více normalizuje, což způsobuje na jedné straně tlak na zjednodušování výchovných a vzdělávacích procesů a na straně druhé přesouvání pocitu odpovědnosti z člověka na instituci (stát, škola). To vše vede k postupnému vytěsňování podstatných výchovných a vzdělávacích cílů, totiž kultivaci všech stránek osobnosti ve vzájemném poměru, podle toho, jak je která osobnost uspořádána. Důraz na tyto stránky nejsou extravagantním nebo zdržovacím procesem, ale životní nutností a je nutné je stále připomínat, když už si je tvůrci vzdělávacích dokumentů neuvědomují a nedávají jim potřebný prostor.