Prof. Otmar Preuss

Celostní vědomí a nová škola

Východisko: nejedná se již o to, školu změnit, nýbrž ji nově utvářet. Předpokladem pro to je celostní pohled na člověka, jenž s konečnou platností vystřídá přístupy: člověk jako tvořivá bytost a nikoliv jako nuzná. Pedagogika se poté stává průvodcem při dospívání (svět jednoho pro druhé - společně) a nikoliv výchovou k něčemu (svět jednoho proti druhému). Z toho vyplývá, že škola již nadále nebude nátlakovou institucí. Škola se poté stává místem vnitřní hodnoty - bytí, kde se může uskutečňovat uzdravování ve smyslu celostního vývoje (viz Otmar Preuss: Schule halten. Vom Abenteuer, Lehrer zu sein.; příkladem Sudbury Valley School). Tento nový náhled je otázkou vědomí. Jedná se o překonání prostého mentálně-racionálního myšlení ve prospěch integrálního (viz Jean Gebser: Ursprung und Gegenwart). Předpokladem tvořivého jednání je umění bytí. Při celostním pohlížení na člověka je základem komunikativní jednání mezi lidmi. Jedná se o komunikaci pozornosti/bdělosti (viz Stephanie Bergold, Otmar Preuss: Das Kato-Prinzip).