Prof. Otmar Preuss Celostní vědomí a nová škola Východisko: nejedná se již o to, školu změnit,
nýbrž ji nově utvářet. Předpokladem pro to je celostní pohled na
člověka, jenž s konečnou platností vystřídá přístupy: člověk jako
tvořivá bytost a nikoliv jako nuzná. Pedagogika se poté stává průvodcem
při dospívání (svět jednoho pro druhé - společně) a nikoliv výchovou
k něčemu (svět jednoho proti druhému). Z toho vyplývá, že
škola již nadále nebude nátlakovou institucí. Škola se poté stává
místem vnitřní hodnoty - bytí, kde se může uskutečňovat uzdravování ve
smyslu celostního vývoje (viz Otmar Preuss: Schule halten. Vom
Abenteuer, Lehrer zu sein.; příkladem Sudbury Valley School). Tento
nový náhled je otázkou vědomí. Jedná se o překonání prostého
mentálně-racionálního myšlení ve prospěch integrálního (viz Jean
Gebser: Ursprung und Gegenwart). Předpokladem tvořivého jednání je
umění bytí. Při celostním pohlížení na člověka je základem
komunikativní jednání mezi lidmi. Jedná se o komunikaci
pozornosti/bdělosti (viz Stephanie Bergold, Otmar Preuss: Das
Kato-Prinzip). |