PaedDr. Jiřina Peštová * 1937 Vystudovala učitelství, které si zvolila z lásky k člověku a zejména dětem. Proto také působila asi polovinu své pracovní činnosti na různých stupních škol. V druhé polovině se v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřila zejména na vztahy učitele a žáka. Především na vytváření podmínek pro tuto interakci v klíčovém činiteli, kterým je učitel, ale i ředitel školy a inspektor. O tuto problematiku se zajímá i nyní v důchodu a pokud jí možnosti dovolí, ráda bych přispěla svým malým podílem k zlepšování mezilidských vztahů ve škole rozvíjením sebereflexe učitele. Čemu jsme se ve škole pro svou profesi učitele nenaučili? Jaké vlastnosti by měl mít učitel v 21. stol. v oblasti osobnostní, sociálně vztahové, odborně předmětové? Na kterou oblast klade hlavní důraz profesní příprava, které oblasti nerozvíjí? Jak dosáhnout potřebných profesních kvalit? Kdo je odpovědný za odborný růst učitele? Nad kterými postoji ke světu i k sobě bych se měl zamyslet? V jakých podmínkách se utvářel můj morální profil, jaké podmínky mají současní mladí lidé? Co mohu v sobě změnit pro zkvalitnění svých přístupů k žákům? Cíl: Začít se zajímat o to, co jako učitel dělám a jak, proč to dělám a co tím mohu způsobit. |