Doc. PhDr. Miluše Kubíčková, CSc.

* 1924

Absolventka filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Učila na mnoha typech škol, až se nakonec věnovala sociologickým výzkumům problematiky mládeže. V důsledku účasti v aktivitách Pražského jara byla nucena nedobrovolně opustit Karlovu univerzitu. Pracovala dále ve stavebním podniku v oblasti sociální práce, kde později rozvinula široce pojatou osvětovou činnost zaměřenou na zdravý způsob života. Po převratu habilitována jako docentka, přičemž se zaměřila na vzdělávání učitelů s cílem kultivovat jejich tvořivý potenciál nad rámec jejich profese. V tomto směru publikovala kromě řady článků též obsáhlou knihu s názvem "Vůle ke zdravému životu" zahrnující komplexní cestu k posílení zdraví tělesného i duševně duchovního. V posledních letech prohlubuje metodu svého myšlení a konání studiem antroposofie a snaží se takto zkvalitňovat svou práci pro celek, především v rámci občanského sdružení Zdravý životní styl, jehož je spoluzakladatelkou a nynější dlouholetou předsedkyní.


Inspirace z konference Findhornské nadace ve Skotsku "Duše ve výchově, duch ve vzdělávání"

V úvodní přednášce se pokusím nejprve představit život ve Findhornské nadaci, její vývoj a smysl. Zmíním se o významných projektech zaměřených např. na ekologii a zahrádkářství, na výchovu a vzdělávání, na alternativní léčení a samozřejmě na duchovní rozvoj osobnosti i na tvorbu společenství. Chci zdůraznit, že se zde především respektuje svobodný růst každého jedince, zatímco spolužití je založeno na základě dohody, konsensu, čímž se již kladou základy vyššímu typu demokracie. Zaměřím se ovšem hlavně na impulsy z konference jíž jsem se v r. 2000 zúčastnila a která nesla název "Duše ve výchově, duch ve vzdělávání". Jednak se pokusím vystihnout atmosféru tohoto velkého mezinárodního setkání a především pak "vyhmátnout" podstatné inspirace z některých vystoupení. Mimo jiné se zmíním o projevu profesorky kvantové fyziky a psychologie Danah Zohar, která  úvodem podtrhla nesmírný význam učitele, neboť je to právě pedagog, kdo ovlivňuje na celý život. Hlavním jejím objevem je rozšíření pojetí inteligence. Dítě i člověk obecně podle ní není vybaven pouze intelektuální inteligenci (IQ), ale též inteligencí emocionální (EQ) a navíc také inteligencí duchovní, spirituální (SQ). Miss Bassam jako zástupkyně UNESCO položila důraz na to, aby se nezapomínalo na čtyři základní pilíře vzdělávání a výchovy, jak je komise pro vzdělávání při UNESCO nedávno vytýčila:

  • umění žít pospolu;
  • úsilí stále se učit a poznávat;
  • jednat podle toho, co se naučíme;
  • naučit se umění žít, smysluplně existovat.