Libuše Junková

* 1957

Od roku 1977 působí ve školství, nejdříve jako učitelka mateřské školy, od roku 1990 jako ředitelka čtyřtřídní mateřské školy. Po uvolnění režimu hledala nové formy a způsoby výuky, protože si uvědomovala, že systém vzdělávání neodpovídá potřebám dětí. Začala sama navštěvovat kurzy osobnostního růstu a na jedné konferenci se seznámila s pedagogikou Montessori, kterou začala uplatňovat v praxi. Mimo to absolvovala kurzy metody One Brain a nyní kurzy Mandala života, které vyučuje.


Mandaly života

Plně se ztotožňuji se slovy Marie Montessori: "Nejdřív vyjmi břevno z oka svého, abys potom mohla pomoci vyjmout třísku z oka dítěte". Učitel musí začít sám u sebe. Nikdy nemůže učitel naučit děti milovat sebe, ostatní lidi, zvířata, přírodu, pokud to neumí on sám. Proto spatřuji těžiště práce u učitele v kurzech osobnostního růstu, chybí nám informace, mnoho z nás si neuvědomuje, že věci můžeme dělat úplně jinak. Dílna se tedy bude týkat seznámení přítomných se vzdělávacím kurzem "Mandala života". Důraz je kladen na slovo vzdělávací, protože cílem Mandala života je lidi vzdělávat, přiblížit jim informace, které potřebují k tomu, aby mohli být pány svých životů, aby mohli převzít odpovědnost za to, co se v jejich životě děje, aby mohli změnit vše, co se jim v životě nelíbí. Tento vzdělávací systém nabízí nový pohled na věci kolem nás i v nás. Může být účinným pomocníkem pro ty, kteří se zabývají objevováním sebe sama a svých skrytých možností. Může být vodítkem pro ty, kteří pátrají po smyslu života a řádu světa. Může se stát nástrojem k nalezení cesty z psychických i fyzických potíží, není však léčebným systémem a nenahrazuje lékařskou péči. Pro vyrovnaný a spokojený život potřebujeme nalézt rovnováhu. Je-li učitel v rovnováze, naplňuje ho to pocitem smysluplnosti, pak tak přistupuje nejen ke svému životu, ale i práci. Pro děti snad nemůže být větší dárek, než vyrovnaný a spokojený učitel.