Dr. Ing. ETH. Tomáš Zuzák

* 1946

Vystudoval strojní inženýrství v Praze a v Curychu, kde promoval v oboru technických věd. Ve Švýcarsku spolupracoval s Přemyslem Pitterem a setkal se s dílem Rudolfa Steinera. Po deseti let práce ve výzkumu vystudoval waldorfskou pedagogiku ve švýcarském Dornachu. Osm let byl třídním učitelem waldorfské školy v Schaffhausenu. Vystudoval též speciální pedagogiku v Curychu a sedm let pracoval jako třídní učitel s postiženými dětmi. Poté vyučoval pět let v 9. - 12. třídě waldorfské školy v Curychu. Od roku 1990 pořádá v České republice seminární kurzy waldorfské pedagogiky, je poradcem některých waldorfských škol, přednáší a publikuje.


Výchova ke svobodě

Problém času: problémy s výchovou nové současné generace mladistvých, drogy, intenzivní zemědělské kultury, globalizace výroby, vytváření umělých potřeb konzumenta. Toto jsou fenomény vyjadřující změněný postoj moderního člověka ke světu: představa, že člověk je určován tělesností. Materialismus mu nechá věřit v zabezpečení jeho budoucnosti kapitálem a ne talenty lidí, s kterými žije. Ve školách je připravován jako hospodářská síla. Důsledné sledování cíle vydělávat zatlačuje lidské potřeby na druhé místo. Mladý člověk hledá uskutečňovat své lidství. Pokud mu to výše zmíněné podmínky nedovolí, snaží se svou situaci změnit: Nechová se konformně, ruší, zlobí, není motivovaný k nabízeným učebním cílům, hledá únik v omamných látkách.Waldorfská pedagogika se pokouší nabízet dítěti možnost rozvíjet své lidství. To je nejlepší profylaxe proti výše uvedeným problémům. Osobní zkušenost s žáky waldorfské školy. Jak se to dělá prakticky? Těžiště výchovy i výuky je specifické věkem:
0-7 let senzomotorický vývoj
7-14 let rozvoj pocitovosti uměním
14-21 let rozvoj úsudku
V České republice je 9 waldorfských škol. Problém je, kolik rodičů má možnost setkání s waldorfskou pedagogikou a pochopí její cíl - v prvé řadě rozvíjet osobnost, zprostředkovat zkušenosti, až ve druhé řadě učit vědomosti. Kolik rodičů se rozhodne umožnit svému dítěti cestu tohoto cíle? Kolik učitelů je schopno waldorfskou pedagogiku uskutečnit?

Pozn.: Podle obsahu ostatních referátů bude referát spontánně pozměněn.